Klik på ikonerne for at komme til modulets forskellige punkter.

Dette modul er designet i forbindelse med et udviklingsprojekt omkring teknologiforståelse.
Modulet har her været et delelement i et opkvalificeringsforløb og har dermed ikke stået alene.
Vi anbefaler, at du dykker ned i modulets linksamling efterfølgende, for at få en dybere forståelse af emnet.

Målsætning

målsætning for sekvensering

Du får kendskab til:

  • definitioner på teknologiforståelse på EUD og mere brede definitioner ift. almen dannelse
  • tre forskellige vinkler (perspektiver) på teknologiforståelse på EUD
  • hvordan indholdet af det faglige stof kan udfoldes i undervisningen i teknologiforståelse

Formål

formål for sekvensering

Teknologiforståelse

sekvensering

Vi arbejder med begrebet “erhvervsrettet teknologiforståelse”, der lægger vægt på dannelsesaspektet og forståelse i stedet for erhvervsrettet, redskabsorienteret anvendelse.

Teknologiforståelse handler her om at udvikle digitalt myndiggjorte borgere og ikke kun digitalt myndiggjorte arbejdstager

Artefakter defineres i faget erhvervsinformatik således:

“Et digitalt artefakt betegner en applikation eller ‘device’, som er tilvejebragt med henblik på at opfylde et særligt formål.
Dermed indeholder et artefakt en særlig intentionalitet i dets brug og virke modsat den digitale teknologi.”

   

Definition af Digital myndiggørelse i forbindelse med kompetencer til erhverv:
Digital myndiggørelse omhandler kritisk, refleksiv og konstruktiv undersøgelse af betydningen af indførelse af digital teknologi og automatisering i de erhverv, som eleverne uddanner sig til, herunder forståelse for sikkerhed, etik og konsekvenser ved digitale teknologier

Definition af Digital myndiggørelse i forbindelse med udvikling af almen dannelse:
Digital myndiggørelse handler om at udvikle bevidsthed om digitale værktøjers indlejrede intentionalitet, deres handlemuligheder (affordance) og den måde vi praktisk anvender dem på. Formålet er, at eleverne skal kunne tage ansvarlige valg, for derigennem at have medbestemmelse og kunne påvirke samfundet solidarisk.



   Beskrivelse af kompetenceområde


(Infographics herunder kan printes. KLIK)



Refleksioner over, hvordan du kan inddrage kompetenceområdet i dit fag

Hvordan kan du inddrage Digital Myndiggørelse i dit fag?
For at identificere fagets anvendelse i forhold til Digital Myndiggørelse kan du spørge dig selv:

  • Artefakters indvirkning på faget: Arbejder faget med digitale værktøjer, der har betydning for elevernes arbejdsgange? (eksempelvis kollaborative skriveprogrammer, matematiske værktøjer eller peer-feedback løsninger)
  • Artefakters indvirkning på samfundet: Arbejder faget med emner, hvor digitale artefakter enten bliver anvendt eller kunne ønskes anvendt i samfundet/elevernes hverdag? (Eksempelvis sundhed, shopping eller sprog)
  • Artefakters indvirkning på virksomheder: Arbejder faget med erhvervsrettede emner? (Eksempelvis salg, lagerstyring eller HR?)

Formålet med Digital Myndiggørelse er at blive bevidst om brugen af de digitale værktøjer, der står til rådighed.

Hvordan kan denne bevidsthed gøres til en del af faget?

Én mulighed er at give eleverne to forskellige fagrelevante værktøjer at vælge imellem, hvorefter eleverne skal vælge værktøj ud fra analysemodellen.

En anden mulighed er at tale om de digitale værktøjer, der allerede anvendes. Gør det til en del af jeres samtaler i plenum, at tage stilling til, hvor meget et værktøj hjælper, hæmmer eller udfordrer. Tal om, hvad der er intentionen med værktøjet; og hvorvidt dennes intentionalitet passer til virkeligheden.

 


Definition af Teknologisk handleevne og CT i forbindelse med kompetencer til erhverv:

Teknologisk handleevne og computationel tankegang omhandler anvendelse af grundlæggende viden om netværk, forståelse af algoritmiske forskrifter, programmering, logisk og algoritmisk tænkning, abstraktion og mønstergenkendelse, datamodellering samt test og afprøvning.


Definition af Teknologisk handleevne og CT i forbindelse med udvikling af almen dannelse:

Teknologisk handleevne omhandler fortrolighed med de digitale løsninger, der er til rådighed og kræves anvendt i eksempelvis det offentlige. Demokratisk deltagelse kræver basal teknologisk forståelse  for at kunne agere kompetent, hensigtsmæssigt og sikkert med digitale teknologier.
Computationel tankegang omhandler forståelsen for sammenhænge og forståelsen for årsag og virkning.

   Beskrivelse af kompetenceområde


(Infographics herunder kan printes. KLIK)



Refleksioner over, hvordan du kan inddrage kompetenceområdet i dit fag

Hvordan kan du inddrage CT og teknologisk handleevne i dit fag?
For at identificere fagets CT kompetencer (specifikt dekomposition, abstraktion og algoritme) kan du spørge dig selv:

  • Dekomposition og abstraktion: Arbejder faget med ”nedbrydning til enkeltdele og opbygning til helhed” (f.eks. analyse/syntese eller mønstergenkendelse/generelle sammenhænge)?
  • Algoritme: Kan arbejdsgange, procedurer, metoder osv. i faget automatiseres vha. en algoritme?

For at identificere fagets anvendelse i forhold til Teknologisk Handleevne (programmering af App eller eksempelvis brug af robot) kan du spørge dig selv:

  • Digitale artefakter i faget: kan arbejdsgange i faget hjælpes på vej ved brug af Apps, software eller eksempelvis robotter? (f.eks. værktøj til at analysere genre i litteratur eller App til oversættelse af fagtermer til engelsk eller tysk)
  • Digitale artefakter i forbindelse med fagets indhold: kan artefakter løse faglige problemstillinger? (f.eks. løse en virksomheds udfordringer ifm. Corona?)

Hvordan kan dette gøres til en del af faget?

xxxxxx

    Definition af Erhvervsrettet digital udvikling


Definition i forbindelse med kompetencer til erhverv:

Erhvervsrettet digital udvikling omhandler konkret praktisk arbejde, som leder frem mod udvikling af digitale artefakter, herunder tilrettelæggelse og gennemførelse af iterative designprocesser samt modifikation og videreudvikling af digitale artefakter med relevans i en erhvervsfaglig kontekst.


Definition i forbindelse med udvikling af almen dannelse:

Digital udvikling omhandler karakterisering af udfordringer og evnen til at være løsningsorienteret. Det er dog ligeså vigtigt at kunne komme med kreative idéer og løsninger på udfordringer i samfundet og erhvervet, som det er at kunne implementere dem vha. It. Designprocesser handler om at kunne fungere i en iterativ proces, hvor eleverne skal lære at kunne vende tilbage til allerede bearbejdet materiale.



   Beskrivelse af kompetenceområde


(Infographics herunder kan printes. KLIK)



Refleksioner over, hvordan du kan inddrage kompetenceområdet i dit fag

Hvordan kan du inddrage teknologisk digital udvikling i dit fag?
For at identificere fagets anvendelse i forhold til teknologisk digital udvikling kan du spørge dig selv:

  • Redesign: Arbejder faget med digitale værktøjer, der kan forbedres eller virke som inspiration for nyt design? (f.eks. en ordbog, der mangler eksempler målrettet en bestemt målgruppe eller prisudregner, der også skal kunne omsætte til andre vallutta)
  • Problemløsning: Arbejder faget med indhold, der lægger op til behov for nye digitale løsninger? (f.eks. en app der kan indsamle data og udregne miljømæssig ressourceforbrug i forbindelse med elevernes samlede køb af sodavand i kantinen)

Formålet med teknologisk digital udvikling er at kunne identificere udfordringer og arbejde iterativt for at finde den bedste digitale løsning.

Én mulighed er at tage fat i et artefakt, der bruges i undervisningen og lade eleverne definere problemstillinger og gennemgå en designproces, for at finde den bedste løsning på udfordringen. (Oplever I mangler ved et kollaborativt artefakt, kan der arbejdes i grupper for at finde en løsning, der vil udbedre manglerne.)

En anden mulighed er at se på forskellige digitale artefakter anvendt i hjemmet, i fritiden eller på arbejdspladser.

Eksempler på emner:

  • Designe en app, der dækker et bestemt kundebehov – fx for at have alle relevante oplysninger om produkter i detailhandlen som en app (pris, indhold, lagerbeholdning etc).   … med udarbejdelse af mock ups og flowchart mm.
  • Innovations- og designproces – fx omkring løsninger ift. nedslidning ved ensidigt gentaget arbejde
  • Redesigne funktionaliteten i en webshop, så den understøtter udnyttelse af chat, lyd og video til vejledning og salg.
  • Redesigne én af de artefakter eleverne bruger i undervisningen

Opgave

opgaver til sekvensering

Reflekter over, hvordan erhvervsrettet teknologiforståelse kan anvendes i dit fag

I denne opgave skal du reflektere over, hvordan du kan inddrage erhvervsrettet teknologiforståelse i dit fag.
Du kan tage udgangspunkt i modulets eksempler og beskrivelser, under de tre kompetenceområder (Teknologiforståelse)
Bliv inspireret af kompetenceområdernes refleksionssektioner.

Skriv dine svar ind i den Padlet, der er linket til via knappen herunder.
Du kan skrive noget til hvert kompetenceområde, eller du kan vælge at skrive noget til feltet OVERORDNET.
Forsøg at tænk målene for dit fag ind i din refleksion, men besvar opgaven ud fra dine umiddelbare tanker.

Tidsforbrug: 5 minutter

Quiz

quiz til sekvensering

7 spørgsmål

Klik på det rigtige svar.

LINKSAMLING

links til sekvensering